Krediet voor ondernemers

Krediet voor ondernemers
Een boek voor elke ondernemer

woensdag 16 februari 2011

6 tips om in de gunst van uw bankier te komen

Wat moet u als zelfstandige doen als u koste wat het kost een lening nodig hebt? Dan moet u zich in de gunst werken van uw bankier. Maar hoe pakt u dat aan?

(netto) - Het aantal faillissementen in België neemt onverbiddelijk toe. In oktober 2010 werden 868 bedrijven failliet verklaard, een stijging met 3,2 procent in vergelijking met 2009. Dat blijkt uit de cijfers van de FOD Economie. Ongeveer 6 procent van de faillissementen heeft betrekking op zelfstandigen.
De FOD Economie geeft 2 voorwaarden om failliet te worden verklaard: “Enerzijds moet er staking van betaling zijn. Dat wil zeggen dat u uw schuldeisers niet meer betaalt. Anderzijds moeten uw kredietmogelijkheden uitgeput zijn en hebt u het vertrouwen bij uw schuldeisers verloren. Uw bank weigert bijvoorbeeld om u een krediet toe te kennen.” Welke troeven moet u uitspelen om toch een krediet te verkrijgen?

1. Wees transparant

"Ondernemers moeten hun bankier alle beschikbare informatie geven. Zo creëert u een klimaat van vertrouwen", adviseert Frédéric Lernoux, afgevaardigd bestuurder van het Kenniscentrum voor Financiering van Kmo’s (KeFiK).

2.  Leg een goed onderbouwd dossier voor


Dat lijkt van zelfsprekend, maar heel wat bedrijven bereiden hun dossier niet goed voor. Uw bankier moet gemakkelijk een antwoord vinden op de volgende vragen: wat zijn de zwakke en sterke punten van de onderneming? Welk ontwikkelingspotentieel is er? Welke strategie volgt het bedrijf om toegevoegde waarde te creëren? Wat is de terugbetalingscapaciteit van de onderneming?
"De bank onderzoekt elk dossier, rekening houdend met haar kredietbeleid. Wij beslissen van geval tot geval om een krediet al dan niet toe te kennen. Daarbij wordt rekening gehouden met objectieve en cijfermatige gegevens, maar ook met de vooruitzichten en de toekomstige evolutie van de sector van onze klant. De klant moet zijn dossier dus goed voorbereiden en zijn aanvraag met objectieve gegevens ondersteunen", zegt Chantal Gelders, woordvoerder van ING.

3. Laat u bijstaan


"Bankiers willen weten in welke mate de activiteiten van uw bedrijf liquiditeiten zullen creëren die nodig zijn om het krediet terug te betalen. Wilt u de financiële toestand van uw onderneming objectief voorstellen? Dan moet u een beroep doen op cijferspecialisten", zegt de expert van de KeFiK. "De bank kan bepaalde documenten aan de klant vragen, zoals de balans, het aanslagbiljet, het businessplan of eender welk document waaruit blijkt dat de klant over voldoende middelen beschikt om het gevraagde krediet terug te betalen", preciseert Gelders. "Wees ook professioneel in uw communicatie met uw bankier", raadt Lernoux verder aan.

4. Structureer uw eigen vermogen

Put uit verschillende financieringsbronnen, leg reserves aan voor probleemsituaties en richt u tot de overheid (bijvoorbeeld via het Participatiefonds). Zulke inspanningen vallen bij bankiers in de smaak.

5. Neem regelmatig contact op met uw bankier

Uw project voorstellen, hopelijk een krediet loskrijgen en dan… tot ziens? Nee, zo werkt het niet. Een goed opgevolgde relatie met uw bankier leidt tot een vertrouwensband tussen beide partijen. Vooral in crisistijden is een goede verstandhouding bijzonder nuttig. Voor een kmo blijft de bank een onmisbare strategische partner.

6. Zorg voor een goede timing


 “Speel open kaart met uw bankier en wacht niet op ernstige problemen vooraleer u hem opzoekt. Maakt u zich ergens zorgen over? Maak dan een afspraak met uw bankier en stel hem vragen. Een bedrijfsleider die zijn dossier beheerst en zijn financiële toestand kent, boezemt vertrouwen in", legt Michel Vermaerke van Febelfin uit. Anticiperen is de boodschap.  
Raakt u ondanks al die tips toch niet aan een krediet? "Richt u dan tot de kredietbemiddelaar", zegt Vermaerke. Lernoux voegt eraan toe: "De kredietbemiddelaar herstelt het evenwicht tussen de bank en de ondernemer. En bovendien is zijn tussenkomst volledig gratis".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten